Derleme

Behçet Hastaliginda Tedavi

• Erkan Alpsoy

Turk J Dermatol 2007;1(1):1-7

Behçet hastaligi (BH) ataklarla birlikte uzun süreli bir seyir gösteren ve etyolojisi tam olarak bilinmeyen sistemik bir hastaliktir. Temel patolojisi vaskülit olan hastalik deri ve mukoza belirtilerine ek olarak göz, eklem, vasküler, pulmoner, gastrointestinal, ürogenital, kardiyak ve nörolojik sistem tutulumlari gösterebilmektedir. Hastalik tarihi "Ipek Yolu" üzerindeki ülkelerde daha sik olmakla birlikte hemen hemen tüm dünyada görülür. Özellikle genç eriskinlerde sik rastlanan hastaligin tanisi, tani koydurucu laboratuar ve histopatolojik bulgulari olmadigindan klinik bulgulara dayanmaktadir. BH önceden kestirilemeyen ataklar ve iyilik dönemleri ile uzun süreli bir seyir izler. Erkek cinsiyet ve hastaligin erken yasta ortaya çikmasi kötü seyir nedenleri olarak kabul edilir. Hastalik gerek deri ve mukoza gerekse diger organ tutulumlari ile önemli bir morbidite nedenidir. Diger yandan ölüm hizini da arttirmaktadir. Ölüm genellikle pulmoner arter anevrizmasi gibi büyük damarlarin tutulumuna, perforasyona neden olabilen gastrointestinal sistem tutulumuna ve nörolojik tutuluma bagli olarak gelismektedir. BH'de genel anlamda standart bir tedavi semasi yoktur. Hastaligin tedavisinde çok sayida ilaç degisik basari oranlari ile kullanilmaktadir. Son yillarda hastaligin etyopatogeneziyle ilgili bilgilerimizin giderek artmasi ve yeni ilaçlarin hastalikta kullanilmaya baslanmasiyla tedavide önemli ilerlemeler kaydedilmistir. Bu derlemede hastaligin tedavisinde kullanilan topikal ve sistemik ilaçlar, son yillarda bu alanda saglanan gelismelerin isiginda özetlenmeye çalisilmistir.

Anahtar Kelimeler: Behçet hastaligi, tedavi, derleme